De heenreis ?>

De heenreis

IMG_9856kopieEindelijk zijn we in Nanjing in ons hotel beland.

De reis begon zaterdag om 9 uur met de trein richting Schiphol. Zonder enige vertraging wisten we het vliegveld te bereiken waar we binnen no-time konden inchecken. Er stonden enorme rijen bij de incheckbalies, maar wij hadden geluk dat voor onze maatschappij er bijna geen reizigers stonden. Het nadeel van een snelle check in is dat je jezelf langer moet zien te vermaken op het vliegveld. Maar natuurlijk liever dat dan in de rij staan.

Binnen no time waren alle (voor ons) interessante shops bezocht en met een paar nieuwe tijdschriften in de hand en alvast een klein beetje Chinees geld gingen we maar aan de koffie en thee. Richting de Starbucks kom je natuurlijk nog enkele bekenden tegen uit Zeeland en de nieuwe ex-trainer van Ajax leek ook op reis te gaan.

Terwijl we bij de Starbucks onze doppio en emmer met groene thee dronken, kwam mevrouw Hofland bij ons zitten. Deze vriendelijke dame van 83 jaar ging voor het eerst alleen op vakantie. Ze had graag haar kleinkinderen mee genomen, maar die waren nog druk met examens…die scholen toch ook altijd. Nadat we naar haar levensverhaal hadden geluisterd, zijn we naar de gate gelopen waar we ook de rest van ons reisgezelschap vonden.

De eerste vlucht ging naar Frankfurt. Voor deze korte vlucht hebben we meer tijd aan de grond beleefd dan in de lucht vanwege een vertraging. Maar vanaf Frankfurt konden we aan de lange vlucht richting Nanjing beginnen. Het vliegtuig zat maar half vol en die kleine Chinezen maakten hier goed gebruik van. Daar waar wij redelijk lange Hollanders in setjes van twee naast elkaar zaten, hadden de Chinezen per persoon in de middenrij steeds 3 of 4 stoelen volledig voor zichzelf. We zullen dit maar onthouden voor de terugreis. Ik heb de hele nacht kunnen aanschouwen hoe lekker zij languit hebben kunnen slapen. Verder was dit een prima vlucht waarin we goed verzorgd werden en de landing nog geen minuut te laat was.

Vanaf het vliegveld zijn we met een busje richting het hotel gereden. Dit was het eerste moment dat ik China in het echt kon zien. In eerste instantie was er nog niet veel bijzonders langs de weg te zien. Wat wel opviel was dat de wegen er erg netjes uitzagen en de meeste Chinezen een hele nette wagen onder hun kont hebben. De typische Chinese architectuur zoals wij die kennen van de Chinese restaurants heb ik nog niet veel gezien. Hoe dichter we bij de stad kwamen hoe meer flats we zagen. en het was duidelijk dat zondag de lokale wasdag is, want op ieder balkonnetje in al deze flats hing het vol met was dat hing te drogen.

In de stad zelf was het een stuk drukker. Veel gele taxi’s en overal mensen op brommertjes die non-stop aan het toeteren zijn. Met gevaar voor eigen leven staken zij op hun brommertjes de drukke kruispunten over. Er waren ook zeer veel winkeltjes te zien waarbij de winkeltjes erg klein zijn en kort op elkaar zitten.

Het hotel is erg netjes en vooral erg groot. Ikzelf heb een kamer op de 63ste verdieping wat een prachtig uitzicht oplevert. Zelfs nu het nog wat mistig is, is het prachtig om de stad te kunnen overzien. Nu nog even uitrusten en vanavond zullen we nog wat eten. Morgen zullen we voor het eerst echt aan de slag gaan.